10 tipp a másnaposság leküzdésére

205

Szilveszter este kevesen állnak meg egy pohárka pezsgőnél. És a túlzott alkoholfogyasztásnak bizony másnap meg is lesz a következménye: fejfájás, fáradtság, hányinger. Hogyan előzhető meg, vagy ha már megvan a baj, hogyan szabadulhatunk meg tőle minél hamarabb? A cikkben néhány ötletet, néhány alapanyagot olvashatnak a másnaposság kezelésére.

A nagy mennyiségű alkohol káros a szervezet számára. Egyrészt vizelethajtó hatású, felborítja a szervezet normál vízháztartását. Csökkenti a vitaminszintet, gyengíti az immunrendszert, hamis biztonságérzetet ad, a májat megterheli. Ezek az érvek nem biztos, hogy lebeszélik az embereket az év végi iszogatásról, de nem árt betartani néhány szabályt, hogy megússzuk a fájdalmas másnapot.

Iszogatás előtt mindenképpen étkezzünk. A nagy készülődésben, rohanásban ne felejtkezzünk el a vacsoráról. Ha nem eszünk, az alkohol hamarabb, és erősebben hat, mint esetleg szeretnénk.
Ne keverjük az alkoholokat. Ne igyunk össze „mindenfélét”. Ha már iszogatunk, akkor válasszunk 1-2 olyan alkoholos italt, ami mellett kitartunk egész este.
Csak minőségi alkoholos italokat igyunk. Tudom, hogy nem olcsók az úgynevezett márkás italok, de mindenképp érdemes ezeket választani, hiszen így biztosak lehetünk benne, hogy nem „pancsolt” szeszről van szó. Az alacsonyabb minőségű italokban több káros anyag van, ami igencsak hozzájárul ahhoz a tényhez, hogy valószínűbb a kellemetlen másnap esélye ilyen italok fogyasztása után.
Ne csak alkoholt igyunk az este folyamán, hanem pótoljuk az elvesztett folyadékot, például ásványvízzel.
Lefekvés előtt vegyünk be egy multi-vitamin tablettát, hogy pótoljuk az elvesztett vitaminokat.
A buli másnapján igyunk sok folyadékot. Vagy szénsavmentes ásványvizet, vagy 100%-os gyümölcslevet. A legjobb a narancs vagy a grapefruit.
Együnk reggel pár falatot. Ne hagyjuk ki a reggelit. Érdemes másnap szénhidrátdúsan étkezni, mert a szénhidrát fogyasztása után termelődő inzulin regeneráló hatással van a májra. Miben van sok szénhidrát? Például a kenyérben, a tésztákban, a kekszekben, a ropiban, a burgonyában, a rizsben. Részesítsük ezeket előnyben.
Ha bírjuk együnk sok zöldséget, gyümölcsöt. Ez segít a regenerálódásban, a vizháztartás helyreállításában.
Jó hatásúak a savanykás, úgynevezett korhelyes ételek. Ha van lehetőség, válasszunk ilyet a buli utáni nap.
Íme két fűszer, amit próbáljunk beiktatni a másnapra:

– rozmaring

Antibakteriális, étvágyjavító, szélhajtó, görcsoldó (pl. menstruációs görcsök). Májvédő hatású, segíti a májból a mérgező anyagok távozását. Segíti az emésztést. Puffadásos tüneteket remekül rendezi.

– gyömbér

Eredetileg a trópusi Ázsia esőerdőinek növénye. Üvegházban nálunk is termeszthető. Gyógyászati célra a növény gyökerét használják. A gyömbért már a Kr.e. 3000 körüli első kínai nagy füvészkönyv, a Pen Cao Csing fontos gyógyszerként említi. Elősegíti a nehezebb ételek emészthetőségét. Hatásos ellenszere a hányingernek, émelygésnek.

+ 1 tipp: Aki fogyókúrázik, kerülje a tejszínes, édes alkoholokat és a szirupos koktélokat, mert ezek energiatartalma egy kétfogásos ebéddel is egyenértékű is lehet. Válasszunk inkább száraz italokat, és ne keverjük magas cukortartalmú üdítőkkel!

Remélem, mindenkinek jól sikerül a szilveszter vagy a pótszilveszter. Élvezzük, de figyeljünk erre a pár tippre, és akkor a másnap sem fogjuk bánni, hogy felöntöttünk a garatra! Persze, csak mértékkel!

Kovács Judit
dietetikus