Az ananászban rejlik a fogyás titka?

Még most is tartja magát a nézet, hogy ha ananászt is beleveszünk a napi étrendünkbe, akkor könnyebben lefogyunk? Mi az igazság ebből? Erre keresem a választ a cikk további részében, és megmutatom, hogy még miért szeressük oly nagyon ezt az idénygyümölcsöt.

Az ananász egész évben kapható a boltokban, de idényét a téli időszakban éli. Én nagyon kedvelem friss édességéért, és magas telítő értékéért. Kevés gyümölcs van, ami kis mennyiségben is ilyen jóllakottságot okoz, mint az ananász. 100 g csupán 50 kcal-t tartalmaz. Ekkora mennyiségben 1,4 g rostot is találunk. Ez az emészthetetlen szénhidrát felelős a jóllakottság-érzés gyors kialakulásához. Én 1-2 karikát szoktam javasolni tízórai vagy uzsonnára, természetesen friss ananászból. A konzerv ananászt, vagy az aszaltat jobb is, ha most rögtön elfelejtjük, mert a cukortartalmuk rendkívül magas.

Az ananász őshazája Közép és Dél-Amerika. A nemesi családok üvegházaiban már a 19. században megjelent hazánkban is. A vadon termő változat gyümölcse ízetlen, és magot is tartalmaz. A termesztett fajták (ebből is van jó néhány) íze édes-savanykás, zamatos, és magtalanok. A dél-amerikai országokban likőrt is készítenek gyümölcséből, a levelét pedig régebben szövetkészítéshez is használták.

Bár pucolásától sokan megijednek, nem is olyan bonyolult, mint aminek elsőre tűnik. Először is vágjuk le a levelekkel együtt a tetejét, majd óvatosan az alját. Ezután vágódeszkán függőlegesen tartva a gyümölcsöt vágjuk le az oldalsó héjat is. A boltban olyat válasszunk, aminek frissek a levelei, és az alja nem penészedik (sajnos, gyakran látni penészedő gyümölcsöket).

Ehetjük csak magában, vagy gyümölcssaláta részeként, de sült húsokhoz is ajánlott. Süssük együtt a hússal, és meglátjuk, hogy a hús milyen puha lesz tőle. Ez azért van, mert az ananász egy bromelain nevezetű fehérjeemésztő enzimet tartalmaz. Ezáltal nem csak a húsok ízére, állagára, de az emésztésünkre is jó hatással van.

A nyers ananásznak magas a C-vitamintartalma, ami jó hír azoknak, akik gyümölcsök és zöldségek fogyasztása által szeretnék elkerülni a náthát vagy az influenzát, de már esetleg ráuntak a narancsra vagy az almára (már ha lehet ilyet). Sajnos télen, hosszú hónapokig, szinte ugyanazon gyümölcsök állnak rendelkezésünkre, nem úgy, mint nyáron, ezért is fontos, hogy minél ötletesebben variáljuk, használjuk őket, mert aki nem elég lelkes gyümölcsfogyasztó, könnyen rájuk un.

És akkor nézzük…tényleg lefogyunk, ha ananászt is eszünk?
Minden étel tartalmaz energiát, ezért fogyasztó ételek nem léteznek, csak fogyasztást elősegítő összetevők. A fogyás kialakulhat az energia-bevitel csökkentésével (tehát összességében kevesebbet eszünk), amin igenis segíthet az ananász (és a legtöbb zöldség, gyümölcs), mert magas a rosttartalma, ami gyors és hosszan tartó telítettségérzést okoz a gyomorban. A vízhajtó hatása is okozhat rövid ideig súlycsökkenést, hiszen így csökken a szervezet víztartalma, ami a súlyunkon is meglátszik. De ez nem tényleges fogyás, ráadásul nem is jótékony. Nagy mennyiségű folyadék bevitelével érdemes visszaállítani az egészséges vízkészleteket.

Zsíremésztő enzimről én nem tudok róla, csak a már említett fehérjebontó bromelain-t ismerjük. Egyik fogyókúrás program sem javasolja a fehérjék csökkentését, vagy elhagyását az étrendből, ezért nem egészségesek, hatásosak (ez enyhe kifejezés) azon szerek, kapszulák, amelyek fogyást ígérve az ananász fehérjeemésztő enzimjét tartalmazzák. Maximum azt érjük el, hogy az izomzatunk épül le, ami való igaz, a mérlegen fogyásként fog látszódni. De tegyük fel magunkban a kérdést: a zsírpárnácskáinkat szeretnénk eltűntetni vagy a nehezen kidolgozott izomzatot? Az ananásszal nincs semmi baj, csak ne fogyasztószerként tekintsünk rá, hanem egyéb, egészségre egyébként igencsak jótékony hatású gyümölcsre.

Az ananász amellett, hogy finom, számos jótékony hatással rendelkezik. Ilyen a gyulladásgátlás, ami a szervezetben létrejövő gyulladásokat szünteti meg. A daganatok kialakulását is megelőzhetjük rendszeres fogyasztásával (ez szinte minden gyümölcsre igaz, nem csoda, hogy ennyire ajánlom!), sőt az áttétek kialakulását is képes lassítani.

Azoknak is javasolnám, akik emésztési problémákra, puffadásra, hasfájásra hajlamosak. Az emésztés elősegítése révén, ezen panaszokon is enyhíteni képes. Ehhez nincs más dolgunk, mint a problémás étkezésekhez 1-2 szelet friss ananászt is elrágcsálni.

Tanulság: Ne egy gyümölcstől vagy egy „csoda hatóanyagtól” várjuk a hőn áhított fogyást, hanem étkezzünk egészségesen, változatosan, mértékkel, és éljünk aktív életet, így biztosan előbb-utóbb látszani fog a kívánt hatás!

 

Kovács Judit
dietetikus