Az édesburgonya

Az édesburgonya egyre népszerűbb hazánkban is. Számos receptben találkozhatunk vele. Felhasználhatósága nagyon sokszínű, hiszen rendkívül szép színnel, és sütőtökhöz hasonló ízzel rendelkezik, amiért a gyerekek is imádják.

Az édesburgonya vagy batáta, latinul lpomoea batatas, a szulákfélék családjába tartozó növény. Nevét a burgonyához hasonló gumóiról kapta. A fejlődő országokban fontos táplálék, de egyre gyakrabban találkozhatunk vele a nagyobb üzletek polcain is. Ez nem véletlen, hiszen jelentős a tápanyagtartalma, és a neve ellenére a cukorbetegek is fogyaszthatják. B2-, B6-, C és E vitaminban gazdag, e mellett fontos ásványi anyag forrás, kálium, réz és mangán tekintetében. Kedvező tápanyag összetétele alacsony zsírtartalommal párosul. Energiaértéke száz grammra vonatkoztatva 117 kcal.

Érdemes tudni, hogy többféle színben is létezik, de itthon leginkább a narancssárgával találkozhatunk. Ezen kívül lehet fehér, sárga, lila, rózsaszín vagy vörös színű is. Az eltérő színek azonban nem jelentenek eltérést tápanyagtartalom szempontjából.

Az élelmiszeripar főként keményítő és liszt előállítására használja, de szeszes ital gyártásra is alkalmas. Az édesburgonyát kiválóan fel lehet használni köretként, főzve, sütve, vagy grillezve is. Készíthetünk belőle édes süteményeket, krémlevest, egytálételeket.

Íme egy egyszerűen elkészíthető, ízletes és egészséges étel receptje, amihez kiválóan használható az édesburgonya:

Diétás rakott krumpli serpenyőben

Hozzávalók / 2 adag

• 20 dkg édesburgonya

• 1 kis fej vöröshagyma

• 5 dkg csirkemell sonka (csirkemell sonka helyett már kész, megsütött sovány baromfihús is megfelel)

• 2 db tojás

• 2 ek olivaolaj

• só ízlés szerint

• bors ízlés szerint

• 130 g joghurt (egy kis dobozos,150 g-os)

• 20 g sajt (zsírszegény sajt, például fittimo, trappista light, tolnay light stb)

Elkészítés

1. Az édesburgonya külsejét alaposan megtisztítjuk, héjával együtt 10-20 perc alatt megfőzzük.Ha már puha, de még nem főtt szét teljesen, kivesszük és hagyjuk hűlni.

2. Megfőzzük a tojásokat is, és amíg azok is a vízben vannak, leszedjük a krumpli héját. Nagyon könnyen, szinte magától leválik a zöldségről.

3. Egy tapadásmentes serpenyőben olívaolajon megdinszteljük a kockára/karikára vágott hagymát. A teflonbevonat miatt nemszükséges olajat beletenni, 1 kis vízzel is jól meg lehet ezt csinálni, ezzel még jobban lecsökkentve az étel kalóriatartalmát.

4. Kis pirítás után hozzáadjuk a csirkesonkát vagy elősütött csirkemellet (vagy bármilyen sovány húst). Közben felkarikázzuk a tojást és a burgonyát.

5. Takarékra tesszük a lángot, s először a krumplit, majd a tojást is beleszórjuk a serpenyőbe, ízesítjük sóval, borssal. Összeforgatjuk.

6. Ráöntjük a joghurtot, reszelünk rá sajtot. Elzárjuk a gázt, fedővel 1-2 percig letakarhatjuk, hogy a sajt kicsit megolvadjon. Egy adag csupán 20 g (lassú felszívódású) szénhidrátot tartalmaz!

Jó étvágyat!

 

Frányó Eszter
dietetikus

http://www.mdosz.hu/pdf/ud/20106.pdf
https://mail.google.com/mail/u/0/#inbox
http://www.nosalty.hu/recept/dietas-rakott-krumpli-serpenyoben