Epediéta

Az epe egy zöldes-sárgás folyadék, amit a máj termel, és ami az epehólyagban raktározódik. Több összetevője van, és ha ezeknek az összetevőknek az aránya megváltozik, akkor egészségügyi problémák jelentkezhetnek. Hogyan előzhetjük meg a problémát?

Az epét a máj termeli, naponta körülbelül 600 ml-t. Az epehólyag az epe tárolására szolgál. Az epefolyadéknak két funkciója van: egyrészt segíti a zsírok lebontását és felszívódását, másrészt pedig a máj ebben a folyadékban választja ki az epefestéket, a koleszterint, hormonokat, és a máj által kiszűrt toxikus anyagokat, nehézfémeket, gyógyszereket. Láthatjuk, hogy az epe feladata nem egyszerű, ezért is fontos, hogy őrizzük meg a normál működéséhez szükséges körülményeket.

Hogyan őrizhetjük meg ezt?

Először is nagyon fontos, hogy az epe minél gyakrabban ürüljön az epehólyagból. Ellenkező esetben könnyen besűrűsödhet, aminek a következménye lehet, hogy a kőképződés kialakulásának az esélye fokozódik.
Akkor is megnövekedik a kőképződés kockázata, ha túlzott az energia-bevitelünk. Ezzel együtt persze túlsúly esetén is nő a kockázat.
Ha valaki hosszú időn keresztül zsírban és koleszterinben gazdag étrenden él, számolnia kell a veszélyekkel. Elsősorban persze a súlynövekedéssel, ami már önmagában is kockázatnövelő tényező, de ha túl sok a zsír és koleszterin a szervezetben, az az epefolyadék arányinak megváltozásához vezethet.
A önsanyargató fogyókúráknak sincs jó vége, mivel a koplalás is kockázatnövelő tényező. Hiszen ha az epe nem tud kiürülni, – mivel nincs inger erre vonatkozóan, – akkor pang benne a folyadék és egyre sűrűbb lesz, mígnem kövekké áll össze.
Egyértelműen bebizonyosodott az is, hogyha valaki túl sok egyszerű cukrot fogyaszt (édesség, cukor), azáltal megnövekszik az epe koleszterin tartalma, így nő a kőképződés kockázata is.

Ha már megtörtént a baj

Ha valakinél epekövet diagnosztizálnak, akkor nem mindig műtik meg, hiszen, ha kisebbek a kövek, akkor esetleg baj nélkül is távozhatnak. Abban az esetben, ha elzáródást okoztak, akkor valószínűleg műteni kell, és számos esetben nem csak a köveket távolítják el, hanem magát az epehólyagot is, ami szigorú diéta betartását igényli.
Ha az epehólyagot eltávolították, akkor az epe nem tud tárolódni, így kiválasztása folyamatos a bélbe. Idővel az epevezeték képes kitágulni és átvenni az epehólyag helyét.
A műtét után speciális kórházi étrendet kap a beteg, ami nagyon szigorú, ezt bővíteni csak a műtétet követő 6. nap után szabad. Ezt is fokozatosan, és az egyéni toleranciát figyelembe kell venni. Ez azt jelenti, hogy bizonyos mennyiség vagy bizonyos étel az egyik betegnek nem okoz panaszt, míg a másiknál már igen. Ilyen étel lehet a tej, tejeskávé, tojás, margarin, fejes saláta, kelbimbó, paradicsom, zöldpaprika, paraj, hagyma és az aromás fűszerek, mint a zöldpetrezselyem, a kapor, a mustár, az ánizs, a kömény, a vanília és a szegfűszeg. Ezen kívül panaszt okozhat még néhány fajta gyümölcs, gyümölcslé is, például az ananász vagy a narancs.

Gyakran együnk kis mennyiségeket és óvatosan fűszerezzünk.

Számos dolog van, amin változtatnunk kell, és elképzelhető, hogy sok panaszt okozó ételt egész életen keresztül kerülni kell. Ezért is fontos, hogy egy egészséges étrenddel, életmóddal elejét vegyük az effajta nehézségeknek.

Az étrend abban az esetben, ha súlyt is szeretnénk csökkenteni, energiában szegény kell, hogy legyen, de mindenképpen a legfontosabb a zsírszegénység és az egyszerű cukrokat is kerülni kell.

Megelőzés

Azoknak, akik tudják, hogy a családban jellemzően többször előfordul epekövesség, netalán epehólyag eltávolítás, érdemes egész életükben odafigyelni a megelőzésre. Persze nem csak náluk kiemelt tényező a megelőzés, de a családi hajlam miatt egyértelműen megnő a kockázat.
Fontos odafigyelni a rendszeres étkezésre. Ne teljen el 4 óra két étkezés között napközben. Ezzel a súlygyarapodás kialakulásának is elejét vehetjük, ráadásul az epe gyakran tud ürülni, így nem fog túlzottan besűrűsödni a máj által termelt folyadék.
Az élelmi rostfogyasztásnak előnyeit szinte számba se lehet venni, annyi van. Nem hiába hangsúlyozzák a szakemberek együttesen, hogy együnk sok gyümölcsöt, zöldséget, sok teljeskiőrlésű gabonából készült terméket, hiszen az epekőképződést is megakadályozhatja sok-sok egyéb jótékony tulajdonsága mellett. Képes megkötni a bélrendszerben az epe koleszterintartalmát, ezzel megakadályozza visszaszívását, így csökken az epe koleszterintartalma, aminek következménye az epekőképződés kockázatának csökkenése is.

Mindenféle betegségnél a legfontosabb, hogy a megelőzésére koncentráljunk. A betegségek gyógyítása drága hosszadalmas, és sokkal körülményesebb feladat.

Az epében leggyakrabban kialakuló elváltozások az epekő és a daganat. Ezek az epe elfolyását is akadályozhatják, ami műtéti beavatkozást igényelhet.
A kőképződés oka lehet, hogy pang az epe az epehólyagban, és ott kristályosodási folyamat indul meg. Az epekő többféle alapanyagból épülhet fel, ilyen a koleszterin, a bilirubin vagy akár mindkettő előfordulhat, amit vegyes kő néven hívunk.
A kő nagyon gyakran nem is okoz tüneteket, akkor van gond, ha elmozdul helyéről, amivel ingerli a nyálkahártyát, így heves, görcsös fájdalmat vált ki. Ha a kő gátolja az epeelfolyást, akkor sárgaság is kialakulhat, mivel az epével ürülő bilirubin visszaáramlik a vérbe. Egyébként a bilirubin okozza az epe sárgás, majd a széklet barnás színét. Tehát, ha nem ürül rendesen (elzáródás miatt), akkor a széklet világos agyagszínűvé válik.

Ha már kialakult az epekő, akkor zsírszegény étrendet kell folytatnunk. Ez azért fontos, mert a zsiradék fogyasztása epehólyag összehúzódást stimulál, aminek következtében a kis kövek valamelyike bekerülhet az epevezetékbe, elzárva az epe útját. A zsírszegénység azt jelenti, hogy egy nap ne vigyünk be 50 gramm zsírnál többet. Ezt a mennyiséget is minél több étkezésre elosztva fogyasszuk el.

Az epekő kialakulását megelőző étrend nem más, mint egy kiegyensúlyozott egészséges étrend mozgással, egészséges életmóddal párosulva. Nem kell mást tennünk, mint követni az egészséges táplálkozásra vonatkozó tanácsokat, és máris sokat tettünk azért, hogy soha ne kelljen komolyan foglalkoznunk az epehólyagunkkal.

 

Kovács Judit
dietetikus