Gesztenye? Imádom!

A hidegben sétálok az utcán. Egyszer csak felém száll egy finom illat. Gesztenyeárus van a közelben. Kellemes érzés járja át a testem. Eszembe jut a meleg szoba, a közös gesztenyesütögetés, és máris jobban érzem magam. Ugye, sokan éreztük már így. A gesztenyeevés valahogy sosem magányos dolog. Összehozza a családot, a barátokat.

A gesztenyét előszeretettel szoktam javasolni fogyókúrázóknak is, hiszen energiatartalma a többi olajos maghoz képest, szinte elhanyagolható. 100 gramm tisztított gesztenye 170 kcal-t, 1 gramm zsírt és 33 gramm szénhidrátot tartalmaz. Csak viszonyításképpen: 100 gramm tisztított dió 650 kcal-t, 57 gramm zsírt, ás 12 gramm szénhidrátot tartalmaz. Megdöbbentő, ugye?
Amellett, hogy alacsony a kalóriatartalma, és a zsírtartalma, magas a szénhidráttartalma. A benne lévő szénhidrát jól telít, amit gondolom, tapasztaltak már. Magas a tápértéke, sokféle vitamint, ásványi anyagot tartalmaz. Rengeteg E- vitamin található benne. Ez a vitamin antioxidáns, ami azt jelenti, hogy lassítja az öregedési folyamatokat, regenerálja a szervezetet. A benne lévő kálium elengedhetetlen a normál izom és szívműködéshez. A B6- vitaminnak szerepe van a tápanyagok feldolgozásában, a hemoglobin előállításában. A gesztenye ráadásul tartalmazza az omega-3 zsírsavat, ami méltán híres és közkedvelt, hiszen okosabbá tesz.

Talán kevesen tudják, hogy akár liszt is előállítható belőle. Használható sűrítéshez is.
A gesztenye vásárlásánál sajnos sok esetben pórul járhatunk. Semmi esetre se vegyünk sérült példányt! A jó minőségű gesztenye belső maghéja vékony, könnyen hámozható. Persze ez csak a vétel után derül ki, de legalább tudjuk, hogy ha ilyet találtunk, akkor ott máskor is vásárolhatunk. Ha sikerült szépeket találnunk, vagdossuk be a héját, tegyük 1-2 órára vízbe, majd süssük meg.
Ne süssük meg, az „sima”(vad) gesztenye termését. Ehhez külön fajtára van szükség, méghozzá a szelídgesztenyére. Ezen belül is vannak nemesített változatok. Ilyen például a „maróni”. A nagy szemű, 32 mm-esnél nagyobb gesztenyék érdemlik meg ezt a jelzőt.

A gesztenyepüré igazi magyar specialitás. Horvátországon és Ausztrián kívül máshol nem is ismerik. De jó nekünk!
Diétás megfontolásból vegyünk natúr gesztenyemasszát, amit édesítőszerrel, vagy xilittel beédesítünk és egy kis rumaromával ízesítjük.

 

Kovács Judit
dietetikus