Hogyan őrizzük meg szuper nyári alakunkat a borongósabb időkben is?

Lassan itt az ősz, hidegebbek az éjszakák, és lassan a nappalok is. Egyre kevesebbet süt a nap. Rossz hír ez a napimádóknak, de rossz hír ez azoknak is, akik kemény munkával csodálatossá tették testüket a nyári bikiniszezonra. Milyen praktikákkal őrizhetjük meg álomszép testünk formáit a hidegebb napokon is?

A borúsabb napokon a szervezet szerotonin szintje csökken, ami a boldogságérzet kialakulásáért felelős. Ezért leszünk rosszkedvűbbek, szomorkásabbak, rosszabb időjárás esetén. Hogyan tudjuk emelni ennek a hormonnak a szintjét? Cukorbevitellel. Ezt a szervezetünk is nagyon jól tudja, ezért kívánjuk ilyenkor jobban a magas cukortartalmú ételeket, mint például a csokoládék, sütemények. Ezek „kóstolgatása” pedig a téli hónapokban jó pár felesleges kilót okozhat testünkön, amivel tavasszal ismét meg kell küzdenünk. Érdemes tehát inkább picit jobban odafigyelni ősszel és télen is a súlyunkra, hiszen milyen jó érzés lesz nyáron, ha minden bűntudat,  rossz érzés, önsanyargatás nélkül ölthetjük magunkra csini bikininket. De mit is kell tennünk?

Először is, igyekezzünk megtartani mozgalmas, sportos életvitelünket ősszel is. Lehet, hogy már nem annyira kellemes az idő, de attól még eljárhatunk futni, úszni, biciklizni. Ha meg végképp nem tudunk kinti elfoglaltságot találni, akkor menjünk el egy fitneszterembe, lehetőleg valamilyen táncos, zenés órára (nagyon divatos mostanában a zumba), ahol a zenéből és a mozgásból megkapjuk a napi boldogságadagunkat, így nem kell „ráfanyarodjunk” az édességekre.
A mozgás szintén növeli a boldogsághormon szintjét szervezetünkben, ezért remekül kiváltja a cukros dolgokat.
Ha a hidegben nincs kedvünk kimozdulni, akkor tegyük be a kedvenc cd-nket a lejátszóba és táncoljunk, vagy tornázzunk a kedvelt ütemekre.

Ha a meleg szobában üldögélve elönt minket a nassolási láz, igyekezzünk minél egészségesebb, energiaszegényebb nassolni valót választani. Mik is ezek? Például szárított alma (alma chips), natúr pattogatott kukorica, köles golyó, buláta, saláta stb.
Minden olyan, amit sokáig lehet eszegetni, a nélkül, hogy túl sok kalóriát vinnénk be vele.
De a legjobb lenne, ha semmit nem nassolnánk, ehhez viszont szükség van arra, hogy ne is legyen otthon, olyan, amit nassolhatnánk. Számoljuk fel a kekszes, csokis fiókokat, amit a nyári gyümölcsszezon után biztos, hogy ismét felfedeznénk.
Ha nassolni támad kedvünk, akkor kitalálhatunk valamilyen „pótcselekvés”. Például mindig, amikor úgy érezzük, nassolnánk valamit, kapcsoljuk be a magnót és táncoljuk egy 5 percet. Ez nagyon jól eltereli a gondolatokat, felfrissít, és utána, már nem valószínű, hogy még mindig annyira fogjuk kívánni azt a finomságot.
De jó módszer az is, ha megpróbáljuk megállni, hogy megegyük, várunk 10 percet, és utána újra feltesszük a kérdést magunknak, hogy még mindig annyira kívánjuk-e. Ennyi idő elteltével, már könnyebb leküzdeni a ránk törő édesség iránti vágyat.

Télen, már nem süt annyit a nap, csökken az alapanyagcsere is, tehát kevesebb energiára van szükségünk. Érdemes ilyenkor újragondolni a napi ételmennyiséget, mert lehet, hogy szép lassan csúsznak majd fel a kilók, úgy, hogy a nasizást sikerül is kikerülnünk.
Alapanyagcsere: a szervezet fenntartásához szükséges minimális energiatermelés nyugalmi állapotban. Bizonyított, hogy az alacsonyabb alapanyag-cseréjű személyek hajlamosabbak az elhízásra. Az alapanyagcsere mértékét a zsírmentes testtömeg, kimondottan a vázizom mennyisége határozza meg, így aktív sporttal fokozható.

Sajnos tudomásul kell vennünk, hogy a hideg beálltával sportolási, étkezési szokásaink is megváltoznak. Ehhez azonban egy kis odafigyeléssel remekül alkalmazkodhatunk. Érdemes. Hiszen, lehet, hogy a télikabát sokmindent eltakar, de nemsokára újra itt a nyár, amikor megmutathatjuk magunkat. Inkább használjuk ki a telet egy diétára, fokozottabb sportolásra, hogy tavasszal kabátjainkat levetve ismerőseink ámuljanak.