Őszi finomság, a szőlő

A szőlő sokak által kedvelt gyümölcs. Mazsola formájában is sok édességünk hozzávalója, túrós sütemények kihagyhatatlan kelléke. De tudjuk-e, honnan származik, milyen jótékony tulajdonságokkal rendelkezik? Sokaknak egyáltalán nem ajánlatos fogyasztaniuk, de miért is?

Kezdetek…

Meleg, mediterrán tájakról származik, de pontos helyéről nincs tudomásunk, csak feltételezni tudjuk, hogy a Földközi-tenger medencéjéből származik. Nemesítése a régmúlt időkre, az ókorba nyúlik vissza. A szőlőművelés, borkészítés a Római Birodalom bukása után indult hanyatlásnak, majd a vallás megerősödésével a szerzeteseknek köszönhetően indult újra virágzásnak.

Összetétel

A szőlő többféle cukrot tartalmaz (dextróz, fruktóz, levulóz, szacharóz). Cukortartalma kb. 20-25%, ami rendkívül magas. Ráadásul glikémiás indexe is jelentősen nagy, tehát gyorsan megemeli a vércukor szintet, ami hosszú távon nem egészséges, hiszen a vércukorszint ingadozását okozza. Cukorbetegeknek fogyasztása ellenjavallt.

Kalóriatartalma a többi gyümölcshöz képest ugyancsak kiemelkedően sok, talán csak a banán vetekszik vele. 100 grammban 80 kalória és 18 gramm szénhidrát található.

Fogyókúrázóknak fogyasztása csak kis mennyiségben javasolt. Nagyon jól feldobhatunk vele egy gyümölcs salit, de külön étkezésként, önállóan fogyasztva, nem ajánlom.

Jótékony összetevők

Kezdjük a belsejében található maggal. A szőlőmagolajat a kozmetikai ipar régóta használja a bőr táplálására. Ma már a szupermarketek polcain mi is találkozhatunk vele. Ára az olívaolajéval vetekszik. Érdemes beszerezni otthonra és krémeinket dúsítani vele, főleg a téli időszakban, amikor a bőr a hidegtől nagyon kiszáradhat.Valamint saláták kiváló kísérője is lehet, hiszen aromájával nagyszerűvé tehetjük zöldségeinket. Hevíteni nem szabad, tehát a rántott húst lehetőleg ne ebben süssük.
A szőlő héjában egy olyan alkotóelemre találhatunk, amely a vörösborban is megtalálható, véd a szív és érrendszeri megbetegedésektől és megelőzi a rákot. Ennek az összetevőnek a neve: rezveratrol. Jól hangzik, nem igaz?
Remélem, a magas cukor és kalóriatartalom senkit sem riasztott el attól, hogy egy borfesztiválra kilátogatva megigyon egy deci friss mustot, vagy megkóstolja az idei termést. Nyugodtan hódoljunk, ezeknek az élvezeteknek, persze ne határtalanul, de szervezetünknek nagyon jót tesznek, feltéve, ha nem vagyunk cukorbetegek. Magas rosttartalma révén kiválóan serkenti az emésztést. Eme tulajdonságát must formában is megőrzi, úgyhogy óvatosan, ha nem akarunk a szüret után egy napot a mellékhelységben tölteni.
A proanticianidok, a flavonoidok egy osztálya nagyon erős antioxidáns tulajdonsággal rendelkeznek. Ráadásul képes csökkenteni a magas koleszterin szintet.
Mindezek mellett erős vízhajtó hatással rendelkezik, tisztítja, méregteleníti a szervezet.
Kedvező hatással van a pajzsmirigy működésére és a sóháztatásra.
Epehajtó hatása révén ajánlatos azoknak fogyasztani, akik hajlamosak az epekőre, hiszen nem hagyja pangani az epét az epehólyagban, ami sokszor oka az epekő kialakulásának.
Köszvényben is kiváló az alkalmazása, hiszen segít kiüríteni a húgysavat a szervezetből.
Emellett serkenti a májműködést, tehát egy átbulizott éjszaka után nincs is jobb gyógymód, mint egy fürt szőlő elfogyasztása.
Fogyasszuk mértékkel, de rendszeresen, hiszen így folyamatosan érvényesülni tud gyógyító, regeneráló tulajdonsága.

 

Kovács Judit
dietetikus