Tuti ételötletek a munkahelyedre

Tapasztalataim szerint a felnőttkori elhízás, egészségtelen életmód nagy része köszönhető annak, hogy a munkánk közben nincs időnk megfelelő körülmények között, vagy megfelelő ételt enni, így este, amikor hazaérünk, nagy mennyiségű, magas kalóriatartalmú ételeket veszünk magunkhoz.Ha napközben nem eszünk elegendőt, akkor előbb-utóbb fáradtakká válunk, így a munkánkra se tudunk olyan mértékben koncentrálni, mint kellene, ezért nagyon fontos a napi megfelelő étkezés megoldása.

Autóban utazóknak

Különböző munkákhoz, különböző megoldás dukál, már ami az étkezéseket illeti. Vannak, akik egész nap autóval járják az ország útjait, és maximum egy benzinkúton vásárolt szendvicsig futja a napi étkezés.

Ilyen esetekre a raktárkészítést szoktam javasolni. Mit is jelent ez pontosan? Egy kis dobozba, vagy a kesztyűtartóba tegyünk minden héten hétfőn pár olyan dolgot, amit útközben, gyorsan el tudunk fogyasztani. Ilyen lehet az alma, a korpás keksz, buláta, kölesgolyó, 100%-os gyümölcslé, gyümölcspürés bébipapi. Ha már rutinosabbak vagyunk, akkor ebbe a dobozkába, akár minden nap tehetünk valami könnyebben romlót is. Ebédre egy rozskifliből, sajtból, sonkából, salátalevélből készült szendvicset, zöldsalátát egy kis edényben (nem majonézeset!), egyéb gyümölcsöket. Ha hamar elfogyasztjuk, akkor kefirt is vihetünk magunkkal.

Ezt a készletet hetente frissítsük, így nem kerül sok energiába, mégis mindig kéznél lesz pár falat étel, hogy estére ne legyünk farkaséhesek.

„Szervező típus”

Ugye ismerünk mindannyian olyan embert, aki egész nap ide-oda rohangál, szervez, tesz-vesz? Vagy valaki netán magára ismer? Ilyenkor ugye az ember sokszor el is felejt enni, majd amikor az ütem lelassul, rájön, hogy nagyon éhes, és ilyenkor fokozottabb energia-bevitel, hosszú távon pedig elhízás lehet a következmény. Megoldást jelenthet, ha beállítjuk a telefonunkat, hogy a megfelelő időben jelezzen, így nem felejtkezünk el az étkezésről. Ilyenkor a táskánkba, vagy a munkahelyi fiókunkba érdemes pár dolgot becsempésznünk. Lehet például tartósabb gyümölcs (pl.: alma), tartós teljeskiőrlésű kenyér, réparudacskák (répa összevágva vékony rudakra fóliába, vagy kis dobozba csomagolva).

Itt inkább az a fontos, hogy ne felejtkezzünk el az étkezésekről, érdemes ezen javítani!

Üzletember

Milyen problémákkal küzdhet egy üzletet építő, fenntartó hölgy vagy úriember? Hallottunk már az üzleti ebéd, vagy vacsora fogalmáról? Hát igen, nem egyszerű szituáció. Elmenni muszáj, és mellesleg enni is az…

Mit tehetünk ilyenkor? Válasszunk könnyű, zöldséges levest, lehetőleg csészében tálaltat, ezután pedig egy fűszerezett húst (halat, csirkét, steaket), párolt vagy friss zöldségkörettel. Ezek azért is jó választások, mert nem terhelik meg túlságosan a gyomrot, így megfelelően tudunk az üzletre koncentrálni. Ha a másik fél még desszertet is óhajt, akkor nekünk sincs más választásunk. Nyáron a legtöbb hely kínál fagylaltkelyhet. Ez egy jó választás, kiváltképp, ha gyümölcsös fagylaltokat választunk hozzá. Gyümölcssaláta is kitűnő befejezése lehet egy üzleti vacsorának vagy ebédnek.

Az italokkal is vigyázzunk. Kérjünk száraz bort, pezsgőt, vagy tiszta (nem cukrozott) alkoholos italokat (már, ha elkerülhetetlen a koccintás).

Egy helyben ülőknek

Magyarország lakosságának nagy része, szerintem, ide sorolható. Rengetegen vannak az ülő munkát végzők. Ebben az esetben egy picit kiszámíthatóbb a napirendünk, és több mindent is bekészíthetünk magunknak (itt nem a nasisfiókra gondolok). Esetleg még arra is van mód, hogy hűtőszekrényben tároljuk az ételeinket. Reggeli kávénk mellé érdemes pár korpás kekszet is elrágcsálni, majd reggelizzünk kefirt egy teljeskiőrlésű kiflivel és friss zöldséggel. Tízóraira együnk gyümölcsöt, majd ebédeljünk egy szendvicset, vagy zöldsalátát. Uzsonnára egy joghurt vagy sajtfalatkákat javaslok.

Ezen ötletek megvalósításához odafigyelésre igenis szükség van! Viszont megéri, mert az egészségünk, a munkánk minősége, mind javulni fog.

 

Kovács Judit
dietetikus